پرسش :

من حدود ۲.۵ سال است که از درد در ناحیه لگن رنج می برم. پزشکان بعد از ۲ سال الان می گویند بیماری AVN دارید و مفصل را باید عوض کنید. میخواستم بدانم که علت این بیماری چیست و آیا با تعویض مفصل همه مشکلات حل می شود یا خیر و عمر مفصل چقدر است ؟ آیا در خارج از کشور درمان بدون عمل جراحی امکان پذیر است یا خیر؟ جدیدا نیز عضله های ران من دچار گرفتگی شدید می شوند و بعد از چند لحظه گرفتگی آنها برطرف می شود علت آن و درمان گرفتگی چیست؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
بیماری AVN یا نکروز آوازکولر سر استخوان فمور یا سیاه شدن سر استخوان ران بیماری است که به علت نرسیدن خون به سلول های استخوانی در سر استخوان ران ایجاد میشود. علت این بیماری به درستی شناخته شده نیست ولی دیده شده است که این بیماری در کسانی که مدتی از داروهای حاوی کورتن استفاده کرده اند بیشتر است. مصرف الکل هم میتواند موجب بروز این بیماری شود. همچنین این بیماری در کسانی که بدنبال ضربه دچار شکستگی گردن استخوان ران و یا دررفتگی مفصل ران شده اند دیده شده است.

 متاسفانه تشخیص این بیماری در مراحل اولیه شروع درد مشکل است و ممکن است در رادیوگرافی هایی که پزشک از ناحیه لگن تهیه میکند همه چیز طبیعی دیده شود و به همین علت در بسیاری از مواقع تشخیص این بیماری با تاخیر داده میشود.

اگر مدتی از فعالیت بیماری گذشته باشد به نحوی که سطح مفصلی ران ناصاف شود راهی بجز تعویض مفصل ران و جایگزینی آن با مفصل مصنوعی باقی نمیماند. تعویض مفصل ران درد بیمار را تا حد زیادی از بین میبرد.

عمر مفصل مصنوعی ران به عوامل بسیاری از جمله علتی که برای آن تعویض مفصل انجام میشود، بیماری های زمینه ای بیمار، سن بیمار، نوع مفصل مصنوعی، تبحر جراح، امکانات بیمارستانی که در آن جراحی انجام میشود و عوامل دیگر بستگی دارد. طبق آمار کلی که تاکنون در دست است مفاصل مصنوعی ران در شرایط متعارف در ۹۰ درصد موارد تا ۲۰ سال بدون مشکل مهمی کار میکنند. امکانات درمان این بیماری در داخل و خارج کشور یکسان است.

علت گرفتگی ران در این بیماران ممکن است انتشار درد از محل مفصل و تحریم اعصاب عضلات ران است. درمان موقت این گرفتگی ها استفاده از داروهای ضد التهاب و گرمای موضعی و کاهش فعالیت های بدنی است ولی درمان قطعی آن انجام تعویض مفصل ران خواهد بود.
​​​​​​​
​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد